Ptolemy Memphites (MÖ 131) Mısır’ın Ptolemaios hanedanından bir kraldı. Ancak, kimliği ve saltanatı tartışmalıdır ve muhtemelen hiç hüküm sürmedi, ancak sadece ölümünden sonra kraliyet onuruna layık görüldü. Tarihsel yeniden yapılanmaya bağlı olarak, ya Ptolemy VI Philometor ya da Ptolemy VIII Physcon’un oğlu ve Kleopatra II’nin oğluydu.
Ptolemy Memphites’in kimliği ve rolü belirsizdir ve Justin’in Gnaeus Pompeius Trogus’un Philippic Tarihinin Özeti’nde verdiği kısa ve muhtemelen çarpıtılmış bilgilere dayanarak çıkarımlarda bulunulmaktadır. Diğer ilgili bölümler Diodorus Siculus, Josephus, Livy, ve Orosius’ta bulunabilir.
Geleneksel olarak kabul edilen tanımlamaya göre, Ptolemy Memphites, Ptolemy VI Philometor ve Kleopatra II’nin ikinci oğluydu. M.Ö. 145’te babasıyla birlikte kısa bir süre hüküm sürdü ve babasının ölümünden sonra kısa bir süre daha hüküm sürdü. Amcası Ptolemy VIII, annesi Kleopatra II ile evlenip Mısır kralı olduğunda onu öldürdü.
Ancak, bu tanımlama 20. yüzyılın büyük bölümü için bilimde hakim olmasına rağmen, Michel Chauveau’nun bir dizi yayınında temel bir meydan okumaya maruz kaldı. Chauveau, Ptolemy VI ve Kleopatra II’nin ikinci bir oğlunun var olduğunu, ancak M.Ö. 145’te babası Ptolemy VI ile birlikte tahtta ilişkilendirilmediğini ve babasının ölümünden sonra kral olmadığını gösterdi. Ayrıca, Chauveau, Ptolemy VI ve Kleopatra II’nin hayatta kalan oğlunun, Ptolemy VIII’in geri dönüşü ve Kleopatra II ile evliliği sırasında M.Ö. 145’te öldürülmediğini, çünkü M.Ö. 143’te İskender ve hanedan kültünün eponim rahibi olarak görev yaptığını gösterdi. Chauveau, bu Ptolemy’nin, asla kral veya ortak hükümdar olmadığını ve muhtemelen daha sonraki bir noktada ortadan kaldırıldığını, belki de Ptolemy VIII ve Kleopatra II’nin oğlu Ptolemy Memphites’in M.Ö. 143 Ağustos’unda doğmasıyla ya da Ptolemy VIII’in yeğeni Kleopatra III ile M.Ö. 141’de evlenmesiyle ilgili olarak ortadan kaldırıldığını sonuçlandırdı.